onsdag den 8. december 2010

Dansk stil - 'Det betød skolen'

Det betød skolen

De 10 år i mit liv der formede mig, lukkede mine øjne op, lukkede mine øjne i, ændrede mig - dét var hvad skolen betød!
Første skoledag startede jo med en enorm glæde, for at møde alt det nye. Dér lærte man frygt for det nye, ved nye mennesker. Jeg husker at alle var så mærkelige og anderledes end mig. Igennem mine fire folkeskoler, ti år, og utallige lærere har jeg lært hvad man skal åbne sine øjne for i systemet, alle smuthullerne i reglerne og hvor det er muligt at fedte sig ind og komme i god tone. Det bedste er dog, at jeg har lært hvad man skal lede efter, for at få de venner man vil have. Desværre var der også Daniel..
En fisker i min gamle klasse, der gik for vidt. Vi var utrolig gode venner, på drengerøvs måden. Jeg kunne bare finde ud af at stoppe og sige fra - det kunne han ikke. Og det ærger mig hver dag, og hver gang jeg tænker tilbage på min skole.
Jeg lærte meget lidt af det jeg ved, i skolen. Jeg brugte op imod halvdelen af min dag på internettet før i tiden, og brugte derfor også meget tid på at søge tilfældig information. Jeg ved derfor en masse mærkeligt, en masse brugbart, men næsten intet skolerelateret. Jeg ved at den første indehaver af cigaretfirmaet Marlboro, døde ironisk nok af lungekræft. At hvert år dør 13 mennesker af slik- og sodavandsautomater, som vælter. Men hvornår anden verdens krig sluttede i Danmark? Jeg har ingen anelse. For det interessere mig ærligt talt ikke. Jeg er ligeglad med skole, ligeglad med hvad ‘skal’, jeg vil det der er sjovt og jeg vil det jeg kan bruge til noget. Hvad mine forfædre har gjort og lavede af fejl kan jeg være ligeglad med - vi lever i et samfund hvor alt er muligt, så jeg må vel selv kunne finde ud af hvordan jeg vil gøre, i stedet for at tænke “Nå nej, to runde sten kan ikke stables, for det kunne ham romeren ikke”, JO DE KAN! Der er en super opfindelse til den slags problemer, endda op til flere - Strips og gaffatape.
At vi ikke kan gøre vores skolegang mere relevant, og mere elevorienteret, undres jeg meget over. At en opgave skal opfylde ALLE krav - minimum 2 sider, max 4, skal indeholde.. Fri mig dog!. Det er mig der sidder bag tastaturet, mig der bestemmer hvad der skal stå, og mig der bestemmer hvornår det skal printes. Hvis jeg har lyst til at skrive at en ølflaske er 22,8 cm nøjagtig lige så høj som en standard mursten - så er det da det jeg gør? Men det må jeg ikke for ½ min lærer, og ½ ministeriet som siger at når jeg forlader skolen, skal jeg kunne det, det og det. Og at jeg skal gøre sådan og sådan og bare makke ret, ellers kan jeg komme et andet sted hen. Det sjove er så - Ordet 'skole' kommer af det græske 'skhol', som betyder 'fritid'; tid til åndelige øvelser. I dag burde det være Fyfylaki - min version af det græske ‘Fylakí̱’, som betyder ‘fængslet’; tid til bedrifter i fængslet under de højere magters befalinger. Ikke for at sige skolen kun er dårligt, men for at sige at skolen ikke er hvad det var meningen længere. Det kan godt være at vi ikke bliver slået længere, eller bliver sat op i rækker i skolegården, som i 1930 - men nogle fremgangsmetoder måtte da meget gerne fornyes.

Denne tankegang har aldrig været mig, men da skolen altid har lært mig at være utilfreds med alt, og også være utilfreds med at være utilfreds, har jeg lært at være utilfreds med måde. At formulere sig korrekt, at kolde begge fødder på jorden, slå koldt vand i blodet, og slappe af i pressede situationer, det er vejen frem. Ikke at vise sine følelser, betragte verden som var det en film, udlevere sine næreste venner, og få psykiske tæsk. Det er hvad man lærer i skolen i dag - derfor burde det hele måske genovervejes.
Jeg har aldrig været vild med skolen?

Når vinden blæser, er der nogle der bygger læskure, andre bygger vindmøller. - Ukendt